NRD Начало
Четвъртък, 19 Септември 2024
Начало Цветни аспекти Днес се навършват 190 години от рождението на френския художник Едгар Дега
5878
Цветни аспекти

Днес се навършват 190 години от рождението на френския художник Едгар Дега

На 19 юли се навършват 190 години от рождението на един от най-значимите художници от епохата на импресионизма – Едгар Дега. Познат е не само с картините си на изящни балерини, но и с творбите си на скулптор. Той е от тези творци, допринесли за оформянето на пейзажа на изобразителното изкуство през следващите години.  Дега е роден в Париж през 1834 г

| 19 Юли 2024, 12:54 ч.
Днес се навършват 190 години от рождението на френския художник Едгар Дега
Днес се навършват 190 години от рождението на френския художник Едгар Дега
Снимка © DFA

На 19 юли се навършват 190 години от рождението на един от най-значимите художници от епохата на импресионизма – Едгар Дега. Познат е не само с картините си на изящни балерини, но и с творбите си на скулптор. Той е от тези творци, допринесли за оформянето на пейзажа на изобразителното изкуство през следващите години. 

Ние не правим нещо ново – напротив, ние връщаме духа на това, което е било в центъра на стара София преди 1944 година, но е забравено. Това каза Мартина Стефанова, която е сред организаторите на фестивала „Квартал“.

Първото издание е през 2016 година в София и е организиран от фондация „Дома арт“, със съдействието на „Дом на киното“. Оттогава досега той се провежда винаги около Деня на София, който се отбелязва на 17 септември. Целта му е да покаже и припомни тази част от историята на София, която, според Мартина Стефанова, е считана за емблематична по отношение на културното, архитектурно и занаятчийско развитие в така наречения идеален център на града, обхващащ карето между четирите булеварда „Княз Александър Дондуков“, „Княгиня Мария-Луиза“, „Сливница“ и „Васил Левски“.

Деветото издание се открива на 13 септември и продължава три дни. Мартина Стефанова разказа , че

Септемврийските празници във Велико Търново продължават с „Акордеонни импресии“ на Калоян Куманов, съобщиха от отдел „Култура“ в Община Велико Търново.

„Акордеонни импресии“ е най-новият музикален проект на акордеонистта Калоян Куманов. С него той ще гостува на 17 септември, вторник, в Летния театър във Велико Търново.

Това е един вълнуващ концерт, който ще докосне душите на публиката с танго, поп, класика, барок, блус и прогресив рок звучене, а изненадата и разликата на този концерт-проект е, че всичко това се представя с основен инструмент акордеон, посочи Нелина Църова, директор на Дирекция „Култура“. Негови партньори на сцената ще са едни от най-изявените музиканти и виртуози – Стоян Янкулов Стунджи – ударни и перкусии, Юлиан Янев – пиано, кийборд, Радослав Славчев Riverman – бас, Мирослав Иван

Изложбата „Робърт Лонго“, показана във виенския музей „Албертина“, включва 48 ключови работи от всички творчески етапи на американския художник.

Отправна точка за творбите на родения през 1953 година творец, обикновено са фотографии, които той пренася в голям формат като рисунки с въглен. Така той създава образи, които придават тежест на темата чрез своята монументалност.

Творбите са групирани тематично. Огнестрелни оръжия, чиито дула са насочени към зрителя, стоят редом с военни сцени, докато серията „Мъже в градовете“ от епохата на Рейгън показва хора в гротескни пози. Сред представените теми са „Машините на Бога“, с които Лонго се посвещава на монотеистичните световни религии, а цикълът „Унищожителят“ се занимава със събитията в световната политика.

Робърт Лонго е известен с монументалните си фоторе

Американската певица Сабрина Карпентър оглави британската класация за албуми с Short n’ Sweet, съобщи на сайта си официалната компания, която следи продажбите и съставя чартовете.

Изпълнителката заема челните  три места в британската класация за сингли с песни си Taste, Please Please Please и Espresso. Това я прави първата изпълнителка, която едновременно е на върха в подреждането във Великобритания за албум и за сингъл. 

Второ място в британската класация за албуми заема ирландската пост пънк група „Фонтейнс Ди Си“ с продукцията си Romance.

Британската група „Оейзис“, която обяви своето завръщане миналата седмица, се позиционира на следващите три места. На трето място се класира албумът им от 2010 година - Time Flies... 1994–2009, на четвърто място е (What`s the Stor

Изложба със заглавие „Реката“ беше открита в Художествената галерия в Силистра. Тя е дело на Дружеството на художниците в Силистра и е посветена на предстоящия празник на река Дунав – 29 юни.

Изложбата се състои от около 50 творби живопис, графика, керамика и скулптура на художници от крайдунавския град.  Със свои произведения участват утвърдени имена в културните среди, както и млади таланти, тепърва проправящи си път в света на изкуството. Сред авторите личат имената на проф. Ангел Станев, Йордан Колев, Константин Дончев, Пламен Аврамов, Димитър Кулев, Вихрен Иванов, Боян Вихренов, Христина Гаева, Ана Димитрова, Георги Найденов, Стефан Пенчев.

Приветствия към художниците отправиха областният управител Илиян Великов, председателят на местния Общински съвет Димитър Трендафилов и зам.-кметът на Община Силистра Стилиян Стойчев.

Изложбата може да бъде видяна

Дега е роден в Париж през 1834 г. в заможно банкерско семейство, а истинското му име е Илер Жермен Едгар дьо Га. Баща му Огюст е банкер, а майка му Селестин е американка от Ню Орлиънс.

Още от дете Дега проявява артистичните с дарби, които баща му забелязва. Огюст е ценител и любител на изкуството и насърчава таланта на сина си да рисува, като често го води в парижките музеи. 

Дега получава класическо образование в лицея „Луи Льо Гран“ в Париж. През 1853 г., на 18-годишна възраст му се разрешава да копира италиански ренесансови картини в Лувъра в Париж. Създава няколко впечатляващи копия на Рафаел, като изучава и творбите на по-съвременни художници, като Жан Огюст Доминик Енгър и Йожен Дьолакроа. Обучава се в ателието на известния преподавател по изящни изкуства и художник Луи Ламот, който преподава традиционния академичен стил с акцент върху линията. Силно влияние върху Дега оказват и картините и фреските, които вижда по време на няколко дълги пътувания до Италия в края на 50-те години на XIX в.

През 1855 г. Дега е приет в Училището за изящни изкуства (École des Beaux-Arts) в Париж. Година по-късно той го напуска, за да прекара следващите три в пътуване, рисуване и учене в Италия. Младият художник копира творбите на великите ренесансови художници Микеланджело и Леонардо да Винчи, като става почитател на класическата линейност, която остава отличителна черта дори в най-модерните му картини.

През 1862 г. Дега се запознава с художника Едуар Мане в Лувъра и двамата бързо започват да си съперничат приятелски. Дега споделя пренебрежението на Мане към господстващата Арт институция, както и убеждението му, че художниците трябва да се обърнат към по-модерни техники и теми. До 1868 г. 

От днес в Кнежа започва двудневният фестивал "Джаз в парка", който тази година е и с международно участие. Той обединява изпълнения на четири джаз формации, творчески работилници за деца и младежи, арт базар на традиционни занаяти и изкуства, съпътстващи концертни програми, джем сешън и изложба на местни художници, които са част и от програмата на панаирните дни на Кнежа. 

Идеята за създаване на джаз фестивал в Кнежа се роди, след като от 2008 г. проведохме девет издания на фестивал за аматьорски театър. На всяко издание през всичките девет години имаше съпътстващи прояви – джаз концерти, разказа директорът на "Джаз в парка" и секретар на Народно читалище "Борба 1869" Искра Цанкова. 

"През този период на различни сцени и пространства в града преминаха почти всички от известните лица на джаза в България. Така се създаде една културна традиция в града ни

Месеци след като отложиха концерти заради здравословни проблеми на фронтмена Стивън Тайлър, музикантите от групата обявиха, че слагат край на прощалното си турне, защото гласните му струни няма да се възстановят. 

„Както знаете, гласът на Стивън е инструмент като никой друг", се казва в изявлението на групата, публикувано в социалната мрежа Екс. 

Китаристът на „Куин“ Брайън Мей сподели възхищението си от фронтмена на "Аеросмит" в Инстаграм: “Стив Тайлър е един от най-великите вокалисти и фронтмени на всички времена и е ужасно, че необикновеният му глас е толкова увреден. Всичко преминава, но вдъхновяващото творчество на „Аеросмит“ ще остане, заедно със спомените за наистина една от най-страхотните групи, излизали на сцена“.

Когато групата, в която участват също китаристът Джо Пери, басистът Том Хамилтън, китаристът Брад Уитфорд и барабанистът Джоуи Кр

Във Варна започва 42-рото издание на Фестивала на българския игрален филм „Златна роза“. В конкурсната програма ще се състезават 15 пълнометражни, 20 късометражни филма и пет сериала. 

Откриването е тази вечер във Фестивалния и конгресен център с прожекция на „Човекът, който не можеше повече да мълчи“. Копродукцията на Хърватия, България, Франция и Словения получи тази година „Златна палма“ за най-добър късометражен филм на фестивала в Кан. Неин сценарист и режисьор е Небойша Слиепчевич, участват Горан Богдан, Алексис Маненти, Драган Миканович, Силвио Мумелаш. Сюжетът ни връща в периода на етническото прочистване през 1993 г. в Босна и Херцеговина.

Сред заглавията в конкурса за пълнометражни филми са „Гражданинът светец“ на Тинатин Кайришвили с оператор Крум Родригес, „Безветрие“ на Павел Г. Веснаков, &bd

Години наред се смяташе, че кооперативното движение и кооперациите са отречени, аз се радвам, че не само в България, но и в Европа те имат своя ренесанс. Това каза вицепрезидентът Илияна Йотова при откриването на документална изложба, посветена на 105-годишнината на Националния съюз на трудово-производителните кооперации в България (НС на ТПК), в сградата на Държавна агенция „Архиви“. Изложбата е под патронажа на вицепрезидента.

Особено след тежката икономическа финансова криза през 2008 г., от която смятам, че още не сме се отърсили, те показаха своята жизненост, каза още Йотова. По думите кооперациите имат изключително важна философия – на социалното и солидарността.

В тези години, в които живеем, в един доста объркан свят и нелека ситуация в страната, подбирате изложби сякаш казвате на взимащите решения: „Елате и ги вижте“, защото Държав

Документалният филм "Елтън Джон: Never Too Late" ще има своята европейска премиера на Лондонския кинофестивал през октомври, съобщи "Варайъти".

Филмът, проследяващ половинвековната кариера на една от най-легендарните фигури в музиката, ще бъде показан на галавечер с участието на Джон на 10 октомври - ден след откриването на кинофестивала. 

Документалният филм "Елтън Джон: Never Too Late" е режисиран от Ар Джей Кътлър (Billie Eilish: The World`s a Little Blurry, Listen To Me Marlon) и брачния партньор на певеца, Дейвид Фърниш. 

Лентата, поднасяща едно емоционално заредено, интимно и възвисяващо пътешествие, разказва историята на Елтън Джон, който лично обръща поглед назад към живота си и изумителните ранни дни на 50-годишната си кариера.

Докато се подготвя за последния си концерт в Северна Америка на стадион "Доджър", Джон разказва за

Дега става виден член на група авангардни художници, сред които са Мане, Пиер-Огюст Реноар, Клод Моне и Алфред Сисле, които се събират често в кафене „Гербоа“, за да обсъждат начините, по които могат да се приобщят към модерния свят. 

Срещите им съвпадат с бурни моменти във френската история. През юли 1870 г. избухва Френско-пруската война и Дега се записва доброволец в гвардията. По това време се простудява и губи част от зрението си. След края на войната през 1871 г. Парижката комуна завладява столицата за два ужасяващи месеца, но художника предприема продължително пътуване, за да посети роднини в Ню Орлиънс и да избегне възцарилия се хаос. 

По това време той вече не рисува академични сюжети, а се съсредоточава върху сцени от съвременния живот, като градски развлекателни дейност, конни надбягвания, перачки, певци от кафенета и балерини. Всичко това изобразено от радикална гледна точка.

Завръщайки се в Париж в края на 1873 г., Дега, заедно с Моне, Сисле и няколко други художници, създава „Анонимно дружество на художници живописци, скулптори, графици и др.“ (Société Anonyme des Artistes). Те се ангажират да организират изложби без контрола на Парижкия салон и да избягат от наложените строги критерии. Групата художници става известна като импресионисти и на 15 април 1874 г. правят първата изложба. 

През следващите 12 години групата организира осем такива експозиции и Дега участва във всички тях. Най-известните му картини през тези години са „Клас по танци“ (La Classe de danse, 1871), „Жената с вазата“ (La Femme à la potiche, 1872), „Абсент“ (L`Absinthe, 1875) и „Танцьорки, които тренират“ (Les danseuses au bar, 1877). През 1880 г. изработва и скулптурата „Малката четиринадесетгодишна танцьорка“ (La Petite Danseuse de quatorze ans), която е толкова натрапчиво изразителна, че докато някои критици я наричат гениална, други го осъждат като жесток за това, че я е направил. 

Въпреки че картините на Дега не са откровено политически, те отразяват променящата се социална и икономическа среда във Франция. Освен това изобразяват и широкото навлизане на жените на работното място.

Интересът му към балерините се засилва през 70-те години на XIX в. и до края на живота си той създава около 1500 творби на тази тема. Това не са традиционни портрети, а студии, които се занимават с движението на човешкото тяло, изследвайки физиката и дисциплината на танцьорите чрез използване на изкривени пози и неочаквани гледни точки. 

„Хората ме наричат художник на танцуващи момичета“, казва Дега на парижкия търговец на изкуство Амброаз Волар. „Никога не им е хрумвало, че основният ми интерес към танцьорките се състои в това да изобразявам движения и да рисувам красиви дрехи“.

В края на 80-те години на XIX в. зрението на Дега започва да се влошава все повече и той се съсредоточава почти изцяло върху танцьорки и голи тела, като с отслабването на зрението си се насочва към скулптурата.  

На по-късен етап от живота си художникът става мрачен и изпада в депресия, вероятно вследствие на все по-силната си слепота. 

Дега живее до началото на ХХ век и въпреки че през тези години рисува по-малко, неуморно популяризира творчеството си и става страстен колекционер на произведения на изкуството. 

През 1912 г. е принуден да напусне ателието в Монмартър, в което работи повече от двадесет години. Умира пет години по-късно, през 1917 г., на осемдесет и три годишна възраст.

Едгар Дега предпочита термина „реалист“ за описание на собственото си творчество. От техническа гледна точка той се различава от останалите импресионистите по това, че както казва историкът на изкуството Фредерик Харт, никога не възприема импресионистичната цветова петнистост и постоянно омаловажава тяхната практика да рисуват в пленер. 

Както самият Дега казва: „Това, което правя, е резултат от размисъл и изучаване на великите майстори. За вдъхновението, спонтанността, темперамента не знам нищо“. 

Въпреки това той е описван най-често като импресионист, отколкото като член на което и да е друго движение. Неговите сцени от парижкия живот, композициите му извън центъра, експериментите му с цветовете и формите го свързват именно с това значимо движение в света на художественото изкуство.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Алек Алексиев озвучава новия български аудиосериал „Безбряг“
Актьорът Алек Алексиев озвучава новия български аудиосериал „Безбряг“. Автор на поредицата е Димитрина Събчева, съобщават от „Сторител“. Аудиосериалът разк ...
Националният политехнически музей ще се включи в Европейските дни на наследството
Националният политехнически музей ще се включи за пореден път в Европейските дни на наследството (ЕДН). На 21 септември музеят ще бъде с вход свободен, уведомяват организаторите. ...
Повелителката на глината
Регионалният исторически музей в Разград ще представи в специална изложба „Повелителката на глината“ творчеството на известната керамичка Ели Неделчева, съобщиха от кул ...
D2, Михаела Филева и Владо Михайлов изпращат лятото с „Парк фест“
От 26 до 29 септември в столичния парк „Студентски“ ще продължи осмото издание на „Парк фест”, съобщават организаторите. Сред хедлайнерите на фестивала са ...
Без Гийом Кане, но с Ървин Уелш на „Синелибри“
Гийом Кане няма да оглави журито в конкурса за пълнометражен игрален филм на десетото издание на „Синелибри“, съобщи днес Жаклин Вагенщайн – създател, президент, ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
След 17 години Ману Чао се завръща с нов албум
След 17 години без издаден албум френско-испанският певец Ману Чао се завръща в петък с Viva Tu и своето латино звучене, съживявайки хубавите спомени на цяло едно поколение, което ...
Графити фестивал. Пристанище на 60 корабни статуи
Световни и български утвърдени визуални артисти ще създават съвременно изкуство заедно с 30 млади участници от русенски училища в „Графити фестивал. Пристанище на 60 корабни ...
Алек Алексиев озвучава новия български аудиосериал „Безбряг“
Актьорът Алек Алексиев озвучава новия български аудиосериал „Безбряг“. Автор на поредицата е Димитрина Събчева, съобщават от „Сторител“. Аудиосериалът разк ...
Националният политехнически музей ще се включи в Европейските дни на наследството
Националният политехнически музей ще се включи за пореден път в Европейските дни на наследството (ЕДН). На 21 септември музеят ще бъде с вход свободен, уведомяват организаторите. ...
Повелителката на глината
Регионалният исторически музей в Разград ще представи в специална изложба „Повелителката на глината“ творчеството на известната керамичка Ели Неделчева, съобщиха от кул ...
Тикер в 20:00 ч.
След 17 години без издаден албум френско-испанският певец Ману Чао се завръща в ...
Начало Цветни аспекти
5878
Цветни аспекти

Днес се навършват 190 години от рождението на френския художник Едгар Дега

На 19 юли се навършват 190 години от рождението на един от най-значимите художници от епохата на импресионизма – Едгар Дега. Познат е не само с картините си на изящни балерини, но и с творбите си на скулптор.Той е от тези творци, допринесли за оформянето на пейзажа на изобразителното изкуство през следващите години.

| 19 Юли 2024, 12:54 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Днес се навършват 190 години от рождението на френския художник Едгар Дега
Днес се навършват 190 години от рождението на френския художник Едгар Дега
Снимка © DFA

На 19 юли се навършват 190 години от рождението на един от най-значимите художници от епохата на импресионизма – Едгар Дега. Познат е не само с картините си на изящни балерини, но и с творбите си на скулптор. Той е от тези творци, допринесли за оформянето на пейзажа на изобразителното изкуство през следващите години. 

Дега е роден в Париж през 1834 г. в заможно банкерско семейство, а истинското му име е Илер Жермен Едгар дьо Га. Баща му Огюст е банкер, а майка му Селестин е американка от Ню Орлиънс.

Ние не правим нещо ново – напротив, ние връщаме духа на това, което е било в центъра на стара София преди 1944 година, но е забравено. Това каза Мартина Стефанова, която е сред организаторите на фестивала „Квартал“.

Първото издание е през 2016 година в София и е организиран от фондация „Дома арт“, със съдействието на „Дом на киното“. Оттогава досега той се провежда винаги около Деня на София, който се отбелязва на 17 септември. Целта му е да покаже и припомни тази част от историята на София, която, според Мартина Стефанова, е считана за емблематична по отношение на културното, архитектурно и занаятчийско развитие в така наречения идеален център на града, обхващащ карето между четирите булеварда „Княз Александър Дондуков“, „Княгиня Мария-Луиза“, „Сливница“ и „Васил Левски“.

Деветото издание се открива на 13 септември и продължава три дни. Мартина Стефанова разказа , че

Септемврийските празници във Велико Търново продължават с „Акордеонни импресии“ на Калоян Куманов, съобщиха от отдел „Култура“ в Община Велико Търново.

„Акордеонни импресии“ е най-новият музикален проект на акордеонистта Калоян Куманов. С него той ще гостува на 17 септември, вторник, в Летния театър във Велико Търново.

Това е един вълнуващ концерт, който ще докосне душите на публиката с танго, поп, класика, барок, блус и прогресив рок звучене, а изненадата и разликата на този концерт-проект е, че всичко това се представя с основен инструмент акордеон, посочи Нелина Църова, директор на Дирекция „Култура“. Негови партньори на сцената ще са едни от най-изявените музиканти и виртуози – Стоян Янкулов Стунджи – ударни и перкусии, Юлиан Янев – пиано, кийборд, Радослав Славчев Riverman – бас, Мирослав Иван

Изложбата „Робърт Лонго“, показана във виенския музей „Албертина“, включва 48 ключови работи от всички творчески етапи на американския художник.

Отправна точка за творбите на родения през 1953 година творец, обикновено са фотографии, които той пренася в голям формат като рисунки с въглен. Така той създава образи, които придават тежест на темата чрез своята монументалност.

Творбите са групирани тематично. Огнестрелни оръжия, чиито дула са насочени към зрителя, стоят редом с военни сцени, докато серията „Мъже в градовете“ от епохата на Рейгън показва хора в гротескни пози. Сред представените теми са „Машините на Бога“, с които Лонго се посвещава на монотеистичните световни религии, а цикълът „Унищожителят“ се занимава със събитията в световната политика.

Робърт Лонго е известен с монументалните си фоторе

Американската певица Сабрина Карпентър оглави британската класация за албуми с Short n’ Sweet, съобщи на сайта си официалната компания, която следи продажбите и съставя чартовете.

Изпълнителката заема челните  три места в британската класация за сингли с песни си Taste, Please Please Please и Espresso. Това я прави първата изпълнителка, която едновременно е на върха в подреждането във Великобритания за албум и за сингъл. 

Второ място в британската класация за албуми заема ирландската пост пънк група „Фонтейнс Ди Си“ с продукцията си Romance.

Британската група „Оейзис“, която обяви своето завръщане миналата седмица, се позиционира на следващите три места. На трето място се класира албумът им от 2010 година - Time Flies... 1994–2009, на четвърто място е (What`s the Stor

Изложба със заглавие „Реката“ беше открита в Художествената галерия в Силистра. Тя е дело на Дружеството на художниците в Силистра и е посветена на предстоящия празник на река Дунав – 29 юни.

Изложбата се състои от около 50 творби живопис, графика, керамика и скулптура на художници от крайдунавския град.  Със свои произведения участват утвърдени имена в културните среди, както и млади таланти, тепърва проправящи си път в света на изкуството. Сред авторите личат имената на проф. Ангел Станев, Йордан Колев, Константин Дончев, Пламен Аврамов, Димитър Кулев, Вихрен Иванов, Боян Вихренов, Христина Гаева, Ана Димитрова, Георги Найденов, Стефан Пенчев.

Приветствия към художниците отправиха областният управител Илиян Великов, председателят на местния Общински съвет Димитър Трендафилов и зам.-кметът на Община Силистра Стилиян Стойчев.

Изложбата може да бъде видяна

Още от дете Дега проявява артистичните с дарби, които баща му забелязва. Огюст е ценител и любител на изкуството и насърчава таланта на сина си да рисува, като често го води в парижките музеи. 

Дега получава класическо образование в лицея „Луи Льо Гран“ в Париж. През 1853 г., на 18-годишна възраст му се разрешава да копира италиански ренесансови картини в Лувъра в Париж. Създава няколко впечатляващи копия на Рафаел, като изучава и творбите на по-съвременни художници, като Жан Огюст Доминик Енгър и Йожен Дьолакроа. Обучава се в ателието на известния преподавател по изящни изкуства и художник Луи Ламот, който преподава традиционния академичен стил с акцент върху линията. Силно влияние върху Дега оказват и картините и фреските, които вижда по време на няколко дълги пътувания до Италия в края на 50-те години на XIX в.

От днес в Кнежа започва двудневният фестивал "Джаз в парка", който тази година е и с международно участие. Той обединява изпълнения на четири джаз формации, творчески работилници за деца и младежи, арт базар на традиционни занаяти и изкуства, съпътстващи концертни програми, джем сешън и изложба на местни художници, които са част и от програмата на панаирните дни на Кнежа. 

Идеята за създаване на джаз фестивал в Кнежа се роди, след като от 2008 г. проведохме девет издания на фестивал за аматьорски театър. На всяко издание през всичките девет години имаше съпътстващи прояви – джаз концерти, разказа директорът на "Джаз в парка" и секретар на Народно читалище "Борба 1869" Искра Цанкова. 

"През този период на различни сцени и пространства в града преминаха почти всички от известните лица на джаза в България. Така се създаде една културна традиция в града ни

Месеци след като отложиха концерти заради здравословни проблеми на фронтмена Стивън Тайлър, музикантите от групата обявиха, че слагат край на прощалното си турне, защото гласните му струни няма да се възстановят. 

„Както знаете, гласът на Стивън е инструмент като никой друг", се казва в изявлението на групата, публикувано в социалната мрежа Екс. 

Китаристът на „Куин“ Брайън Мей сподели възхищението си от фронтмена на "Аеросмит" в Инстаграм: “Стив Тайлър е един от най-великите вокалисти и фронтмени на всички времена и е ужасно, че необикновеният му глас е толкова увреден. Всичко преминава, но вдъхновяващото творчество на „Аеросмит“ ще остане, заедно със спомените за наистина една от най-страхотните групи, излизали на сцена“.

Когато групата, в която участват също китаристът Джо Пери, басистът Том Хамилтън, китаристът Брад Уитфорд и барабанистът Джоуи Кр

Във Варна започва 42-рото издание на Фестивала на българския игрален филм „Златна роза“. В конкурсната програма ще се състезават 15 пълнометражни, 20 късометражни филма и пет сериала. 

Откриването е тази вечер във Фестивалния и конгресен център с прожекция на „Човекът, който не можеше повече да мълчи“. Копродукцията на Хърватия, България, Франция и Словения получи тази година „Златна палма“ за най-добър късометражен филм на фестивала в Кан. Неин сценарист и режисьор е Небойша Слиепчевич, участват Горан Богдан, Алексис Маненти, Драган Миканович, Силвио Мумелаш. Сюжетът ни връща в периода на етническото прочистване през 1993 г. в Босна и Херцеговина.

Сред заглавията в конкурса за пълнометражни филми са „Гражданинът светец“ на Тинатин Кайришвили с оператор Крум Родригес, „Безветрие“ на Павел Г. Веснаков, &bd

Години наред се смяташе, че кооперативното движение и кооперациите са отречени, аз се радвам, че не само в България, но и в Европа те имат своя ренесанс. Това каза вицепрезидентът Илияна Йотова при откриването на документална изложба, посветена на 105-годишнината на Националния съюз на трудово-производителните кооперации в България (НС на ТПК), в сградата на Държавна агенция „Архиви“. Изложбата е под патронажа на вицепрезидента.

Особено след тежката икономическа финансова криза през 2008 г., от която смятам, че още не сме се отърсили, те показаха своята жизненост, каза още Йотова. По думите кооперациите имат изключително важна философия – на социалното и солидарността.

В тези години, в които живеем, в един доста объркан свят и нелека ситуация в страната, подбирате изложби сякаш казвате на взимащите решения: „Елате и ги вижте“, защото Държав

Документалният филм "Елтън Джон: Never Too Late" ще има своята европейска премиера на Лондонския кинофестивал през октомври, съобщи "Варайъти".

Филмът, проследяващ половинвековната кариера на една от най-легендарните фигури в музиката, ще бъде показан на галавечер с участието на Джон на 10 октомври - ден след откриването на кинофестивала. 

Документалният филм "Елтън Джон: Never Too Late" е режисиран от Ар Джей Кътлър (Billie Eilish: The World`s a Little Blurry, Listen To Me Marlon) и брачния партньор на певеца, Дейвид Фърниш. 

Лентата, поднасяща едно емоционално заредено, интимно и възвисяващо пътешествие, разказва историята на Елтън Джон, който лично обръща поглед назад към живота си и изумителните ранни дни на 50-годишната си кариера.

Докато се подготвя за последния си концерт в Северна Америка на стадион "Доджър", Джон разказва за

През 1855 г. Дега е приет в Училището за изящни изкуства (École des Beaux-Arts) в Париж. Година по-късно той го напуска, за да прекара следващите три в пътуване, рисуване и учене в Италия. Младият художник копира творбите на великите ренесансови художници Микеланджело и Леонардо да Винчи, като става почитател на класическата линейност, която остава отличителна черта дори в най-модерните му картини.

През 1862 г. Дега се запознава с художника Едуар Мане в Лувъра и двамата бързо започват да си съперничат приятелски. Дега споделя пренебрежението на Мане към господстващата Арт институция, както и убеждението му, че художниците трябва да се обърнат към по-модерни техники и теми. До 1868 г. 

Дега става виден член на група авангардни художници, сред които са Мане, Пиер-Огюст Реноар, Клод Моне и Алфред Сисле, които се събират често в кафене „Гербоа“, за да обсъждат начините, по които могат да се приобщят към модерния свят. 

Срещите им съвпадат с бурни моменти във френската история. През юли 1870 г. избухва Френско-пруската война и Дега се записва доброволец в гвардията. По това време се простудява и губи част от зрението си. След края на войната през 1871 г. Парижката комуна завладява столицата за два ужасяващи месеца, но художника предприема продължително пътуване, за да посети роднини в Ню Орлиънс и да избегне възцарилия се хаос. 

По това време той вече не рисува академични сюжети, а се съсредоточава върху сцени от съвременния живот, като градски развлекателни дейност, конни надбягвания, перачки, певци от кафенета и балерини. Всичко това изобразено от радикална гледна точка.

Завръщайки се в Париж в края на 1873 г., Дега, заедно с Моне, Сисле и няколко други художници, създава „Анонимно дружество на художници живописци, скулптори, графици и др.“ (Société Anonyme des Artistes). Те се ангажират да организират изложби без контрола на Парижкия салон и да избягат от наложените строги критерии. Групата художници става известна като импресионисти и на 15 април 1874 г. правят първата изложба. 

През следващите 12 години групата организира осем такива експозиции и Дега участва във всички тях. Най-известните му картини през тези години са „Клас по танци“ (La Classe de danse, 1871), „Жената с вазата“ (La Femme à la potiche, 1872), „Абсент“ (L`Absinthe, 1875) и „Танцьорки, които тренират“ (Les danseuses au bar, 1877). През 1880 г. изработва и скулптурата „Малката четиринадесетгодишна танцьорка“ (La Petite Danseuse de quatorze ans), която е толкова натрапчиво изразителна, че докато някои критици я наричат гениална, други го осъждат като жесток за това, че я е направил. 

Въпреки че картините на Дега не са откровено политически, те отразяват променящата се социална и икономическа среда във Франция. Освен това изобразяват и широкото навлизане на жените на работното място.

Интересът му към балерините се засилва през 70-те години на XIX в. и до края на живота си той създава около 1500 творби на тази тема. Това не са традиционни портрети, а студии, които се занимават с движението на човешкото тяло, изследвайки физиката и дисциплината на танцьорите чрез използване на изкривени пози и неочаквани гледни точки. 

„Хората ме наричат художник на танцуващи момичета“, казва Дега на парижкия търговец на изкуство Амброаз Волар. „Никога не им е хрумвало, че основният ми интерес към танцьорките се състои в това да изобразявам движения и да рисувам красиви дрехи“.

В края на 80-те години на XIX в. зрението на Дега започва да се влошава все повече и той се съсредоточава почти изцяло върху танцьорки и голи тела, като с отслабването на зрението си се насочва към скулптурата.  

На по-късен етап от живота си художникът става мрачен и изпада в депресия, вероятно вследствие на все по-силната си слепота. 

Дега живее до началото на ХХ век и въпреки че през тези години рисува по-малко, неуморно популяризира творчеството си и става страстен колекционер на произведения на изкуството. 

През 1912 г. е принуден да напусне ателието в Монмартър, в което работи повече от двадесет години. Умира пет години по-късно, през 1917 г., на осемдесет и три годишна възраст.

Едгар Дега предпочита термина „реалист“ за описание на собственото си творчество. От техническа гледна точка той се различава от останалите импресионистите по това, че както казва историкът на изкуството Фредерик Харт, никога не възприема импресионистичната цветова петнистост и постоянно омаловажава тяхната практика да рисуват в пленер. 

Както самият Дега казва: „Това, което правя, е резултат от размисъл и изучаване на великите майстори. За вдъхновението, спонтанността, темперамента не знам нищо“. 

Въпреки това той е описван най-често като импресионист, отколкото като член на което и да е друго движение. Неговите сцени от парижкия живот, композициите му извън центъра, експериментите му с цветовете и формите го свързват именно с това значимо движение в света на художественото изкуство.

Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Алек Алексиев озвучава новия български аудиосериал „Безбряг“
Националният политехнически музей ще се включи в Европейските дни на наследството
Повелителката на глината
D2, Михаела Филева и Владо Михайлов изпращат лятото с „Парк фест“
Без Гийом Кане, но с Ървин Уелш на „Синелибри“
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
След 17 години Ману Чао се завръща с нов албум
Калейдоскоп
Графити фестивал. Пристанище на 60 корабни статуи
Цветни аспекти
Алек Алексиев озвучава новия български аудиосериал „Безбряг“
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.